Dit was Vlaanderen Vakantieland 2022: een terugblik op onze acties en initiatieven!
Vele logiesuitbaters werken met ons samen!
In 2022 waren meer dan 1.500 logies aangesloten bij ons logiesnetwerk Vlaanderen Vakantieland. Dit logiesnetwerk voert onder de naam 'Vlaanderen Vakantieland' én met een ruim, gevarieerd logiesaanbod campagne voor vakantie in eigen land. De aangesloten logiesuitbaters krijgen ook extra diensten en ondersteuning via informatie en advies, vorming, netwerkmomenten en collectieve belangenverdediging.

Onze Vlaanderen Vakantiecheque
In 2022 verkochten we voor meer dan € 1 miljoen aan Vlaanderen Vakantiecheques en werd er voor € 800.000 aan cheques uitbetaald aan onze logiesuitbaters.
De Vlaanderen Vakantiecheque kan enkel worden gebruikt bij de logies op onze website www.logereninvlaanderenvakantieland.be. Als uitbater betaal je geen commissie op de Vlaanderen Vakantiecheques.
De Vlaanderen Vakantiecheque promoten we extra via samenwerkingen en wedstrijden. In 2022 werkten we o.a. samen met het tv-programma 'De Stoel' op Eén, Kate deals (van KBC), Sociale Dienst Vlaamse Overheid (PlusPas), Dag van de Landbouw (Boerenbond), National Geographic (n.a.v. 'Europe from above Belgium'), Stroomfestival (Klara), Fietsersbond, …

Logiesboek Vlaanderen Vakantieland 2022
Het logiesboek Vlaanderen Vakantieland, met een aanbod van 366 logies en een oplage van 100.000 exemplaren, was tegen de zomer 2022 volledig verdeeld.
De belangrijkste distributiekanalen zijn o.a. Diensten voor Toerisme, nieuwsbrieven naar ons uitgebreid consumentenbestand en promotie op onze sociale mediakanalen.

Bezoekers op onze websites
We lokten zo’n 800.000 bezoekers naar onze website www.logereninvlaanderenvakantieland.be, met gemiddeld 550 bezoekers per logiespagina, waardoor in totaal meer dan 2,5 miljoen pagina’s werden bezocht.
Bijkomend ontdekten meer dan 370.000 bezoekers op website www.vlaanderenvakantieland.be wekelijks nieuwe inspirerende content. We schreven 40 nieuwe artikels op www.vlaanderenvakantieland.be die door 370.000 Vlamingen meer dan 710.000 keer werden gelezen.
Doorheen het jaar voeren wij een permanente campagne achter de schermen om de bezoekers richting onze website te loodsen. Dit doen we o.a. via Google Adwords, en SEO- en SEA optimalisatie en monitoring.

Het Grootste Toeristische Bord van Vlaanderen
Waar je ook gaat in Vlaanderen, overal liggen avontuurlijke, originele en ontspannende activiteiten voor het grijpen. Kortom: "zoveel vakantie, zo dichtbij"! Om al die vakantiemogelijkheden weer te geven, maakten we het Grootste Toeristische Bord van Vlaanderen. Sinds juni 2022 staat het 7 meter hoge bord langs de fietsknooppuntenroute in het domein Hofstade.
Ook in en rond de logies valt natuurlijk heel veel vakantie te beleven. Meer dan 600 logiesuitbaters sprongen mee op de kar en maakten hun eigen digitale toeristische bord! Deze betrokkenheid door zoveel logies versterkte de online campagne.
De campagne, die gekoppeld was aan het Grootste Toeristische Bord van Vlaanderen, liep vooral online met veel inspiratie voor toffe vakantiebelevingen. Op de website www.vlaanderenvakantieland.be gaven artikels heel wat suggesties voor een vakantie in eigen land. Deze inspiratie werd ook ondersteund met een campagne op onze sociale mediakanalen.

Onze social mediakanalen
Logeren in Vlaanderen heeft meerdere sociale mediakanalen:
- facebookpagina ‘Logeren in Vlaanderen’ met 15.500 volgers;
- facebookpagina ‘Vlaanderen Vakantieland’ met 67.500 volgers;
- instagrampagina ‘Vlaanderen Vakantieland’ met 9.200 volgers.
Onze inspanningen en campagnes op social media zorgden voor:
- een totaal bereik van meer dan 2.230.000 unieke personen op facebook;
- met de content van Vlaanderen Vakantieland werden 565.000 unieke personen bereikt die meer dan 80.000 pagina’s bezochten op de websites.
- met de content gekoppeld aan het Grootste Toeristische Bord van Vlaanderen werden 476.000 unieke personen bereikt die 42.000 pagina’s bezochten op de websites.
Nieuw in 2022 was een geautomatiseerde retargetingcampagne waarbij onze adverteerders werden ingeladen in Facebook. Hierdoor kregen bezoekers van onze website nadien het geraadpleegde aanbod te zien op hun Facebook.

TV-programma 'Vlaanderen Vakantieland' op Eén
In 2022 werden er 25 afleveringen van het tv-programma ‘Vlaanderen Vakantieland’ uitgezonden op Eén.
Presentatoren Laura, Maureen en Jelle gingen om beurten op pad in een toeristische regio of kunststad. Samen met een bekende Vlaming ontdekten ze er mooie en interessante plekken, genoten ze van culturele of culinaire hoogstandjes en beleefden ze leuke activiteiten. In de rubrieken 'Soegesties' en 'CoPien de route' gaven Soe en Pien afwisselend extra tips, die in de regio meer dan de moeite waard zijn.
Alle afleveringen kan je herbekijken via VRT MAX.

Nieuwsbrieven naar consumenten
Op regelmatige basis informeren en inspireren wij ons trouw publiek (219.000 personen) via nieuwsbrieven. In 2022 verzonden we 20 nieuwsbrieven met een aantal vaste rubrieken: content van het tv-programma, originele logieslijstjes en inspiratie voor de leukste uitstappen in Vlaanderen.

Stedengids 'Start to Citytrip'
Net zoals in 2021 brachten wij de stedengids 'Start to Citytrip' uit. In deze digitale stedengids worden de Vlaamse Kunststeden voorgesteld, samen met een aantal centrumsteden per provincie. De stedengids werd in een Nederlands- en Franstalige versie uitgebracht.
- Vlaanderen Vakantieland: Start to Citytrip 2022 (artikels + gids): Ruim 128.000 personen bereikt met zeker 393.000 weergaven en zo’n 3.500 clicks naar website.
- Destination Flandre: Start to Citytrip 2022 (artikels + gids): Ruim 553.000 personen bereikt met royale 3.087.000 weergaven en bijna 19.000 clicks naar website www.destinationflandre.be.

Campagne 'Kamperen in Vlaanderen'
55 campings en camperterreinen namen opnieuw deel aan de aparte campagne 'Kamperen in Vlaanderen'.
- Doorheen het jaar waren we actief op social media via onze speciale “Kamperen in Vlaanderen” pagina’s op facebook (3.313 volgers) en Instagram (1.057 volgers).
- In april was er een succesvolle samenwerking met Radio 2. Via De Madammen en Radio 2 Weekend werden “verhalen vanop campings” gebracht.
- Een actieve socialmediacampagne had een bereik van 926.000 personen en 3.490.000 weergaven. Dit zorgde voor bijna 45.000 bezoekers op de homepage Kamperen in Vlaanderen.
- Via een “retargeting” campagne kregen bezoekers van kampereninvlaanderen.be en/of specifieke campings het bezochte aanbod opnieuw te zien kregen via hun facebook of Instagram.
- We creëerden unieke (content)artikels rond kamperen die gretig werden gelezen (6.839 paginaweergaven).
- Dankzij een foto- en videoshoot op 5 campings beschikken we over unieke en aantrekkelijke kampeerbeelden en video’s om onze campagnes te ondersteunen.
- Richting wintermaanden leggen we een extra focus op “kamperen in de winter” met een extra artikel en aangepaste posts op social-media.

Wij komen op voor onze logies!
Een aantal van onze initiatieven in 2022:
- We volgden de coronatoepassingen en -evoluties en informeerden onze logies via regelmatige nieuwsbrieven;
- We verkregen van UNISONO een gelijkaardige toepassing van een COVID-compensatie voor B&B’s en andere logies, in lijn met wat eerder werd toegekend aan hotels;
- We waren betrokken bij de actualisatie van de exploitatie- en classificatienormen. Dit in voorbereiding van een aanpassing van het huidige logiesdecreet. En Logeren in Vlaanderen zal vertegenwoordigd zijn in het nieuwe Adviescomité Toeristisch Logiesdecreet;
- We onderzochten de concrete toepassingen van nieuwe regelgevingen zoals de gewijzigde btw-toepassing en aanbieden van elektronisch betaalmiddel en informeerden hierover de aangesloten logies.

Communicatie naar onze uitbaters
Maandelijks informeren wij onze logiesuitbaters met een nieuwsbrief met nuttige informatie, tips én cijfers. Zo was er telkens een tip i.s.m. Good Planet over duurzaam ondernemen voor logies.
In 2022 werd deze nieuwsbrief in een nieuw jasje gestoken. Over dringende onderwerpen ontvingen uitbaters nieuwsflashes.
We betrekken onze uitbaters graag bij onze werking via bevragingen rond uiteenlopende thema's, bv. impact energieprijzen, tips voor webinars en activiteiten,... .

Het logiesportaal voor onze uitbaters
Op één plek vind je gebundeld informatie over onze werking o.a. het registreren van onze Vakantiecheque, de werking van de boekingsmodule, herbekijken van webinars, intekenen op activiteiten,... .
Via dit logiesportaal kan de uitbater ook de advertentie op onze website beheren en aanpassen.
In 2022 werd het logiesportaal verder uitgebreid. Je kan er nu ook terecht voor het raadplegen van (recente) nieuwsberichten, artikels, tips enzovoort.

Sectorcommissie
De sectorcommissie is een adviesorgaan samengesteld met logiesuitbaters uit de verschillende provincies. Dit is een belangrijk klankbord voor onze werking en logiesondersteuning.
In 2022 kwam deze sectorcommissie 6 keer samen. Zij gaven o.a. mee richting aan de invulling van de activiteiten 2022 en waren betrokken bij het herbekijken van de exploitatie- en classificatienormen. Bijkomend werden actuele onderwerpen besproken en houden de uitbaters ons op de hoogte van de noden van de sector.

Webinars
In 2022 organiseerden we 5 webinars met gevarieerde thema’s en sprekers:
- 3/02: Feestelijk nieuwjaarswebinar: 'Actieve gastvrijheid in tijden van Corona' door Kevin Strubbe;
- 17/03: 'Duurzaam ondernemen' door Jorine Vermeer van Good Planet;
- 5/05: 'Fiscaliteit en BTW' door Tom De Koster en Thomas De Smet;
- 7/11: 'Praktijkgerichte tips en tricks' door Jasmina Loots;
- 21/11: 'Duurzaam schoonmaken' door Jorine Vermeer van Good Planet;

Inspirerende najaarsactiviteiten
Er werden 4 najaarsactiviteiten georganiseerd voor en door logiesuitbaters, verspreid over Vlaanderen. Deze activiteiten bestonden uit een leuke wandeling of belevingsactiviteit in openlucht gecombineerd met één of meerdere logiesbezoeken. De ideale manier om nieuwe belevingen te ontdekken en te netwerken binnen of buiten je eigen provinciegrenzen!

Logiesforum op Facebook
582 logiesuitbaters zijn 'lid' van de gesloten Facebookgroep: “Logiesforum Vlaanderen Vakantieland”. Dit forum wordt door logiesuitbaters intens gebruikt om vragen te stellen en ervaringen uit te wisselen. Vanuit Logeren in Vlaanderen worden hier eveneens interessante tips en artikels gedeeld.